Saturday, February 14, 2009

Last time memorial...

Ingat kembali zaman persekolahan bukannya suatu yang menyeronokkan sangat...ada yang menyedihkan, ada yang menggembirakan...adakala aku sendiri merasa menyesal kerana tidak menggunakan segala peluang yang ada...tapi bila fikirkan kembali, memang ada hikmahnya semua itu...kita bukannya menentukan apa yang akan berlaku sbb semua itu di tangan-Nya...sekadar merancang asal ianya kita cuba penuhi...well, Churchill use to say that, " What is lose wil never be as valuable as what you currently hold in your hand." (got this from movie, wll i`m a movie maniac.huhu) thinkin bout this, teach me not to hold the past, just let by gone be by gone. we can`t change it, but we can use it as a guidence...human must learn from the past...
Jika dulu, hari pertama di sekolah, aku nangis...kini, tidak lagi..berada jauh daripada keluarga bukan sesuatu yang aku pinta tapi aku tak kesah sbb semua ini mengajar aku.sampai bila harus aku bergantung kepada keluarga...memang aku akui aku sendiri takut untuk hadapi tapi sampai bila..aku tak nak masih di takuk lama.. perasaan cemburu yang bertakung kat jiwa aku tidak patut aku biarkan membeku, nanti akan menjadi barah yang merosakkan aku..bukan sedikit aku lihat betapa perasaan cemburu itu menghancurkan manusia.. aku cemburu melihat adik aku tidak payah bersusah payah belajar, dapat bekerja dan memegang wang sendiri.. aku cemburu melihat kakakku yang telah mengalami pelbagai ranjau dalam kehidupan, di usianya yang masih muda, dia telah kenali pelbagai jenis manusia, mempunyai pengalaman yang luas...aku cemburu dengan orang di sekitarku..kerana aku tak seperti mereka..
Bila aku fikirkan kembali, ku renungkan kembali, aku patut bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang ini..aku adalah aku..tak sepatutnya aku menyamakan diriku dengan orang lain..banyak lagi perjalanan hidup aku yang semestinya tidak serupa dengan orang yang aku cemburui...mana tahu hidup kita lebih baik...Shakespeare once said, " People can control their own fate. If we are controlled by others, then fate is not to blame.." so aku kena rancang untuk diriku, bukan meniru orang lain yang tak semestinya sesuai dengan aku...Gambate kudasai!!!

No comments:

Post a Comment